torstai 9. lokakuuta 2014

Voit saada korvauksen, mikäli Red Bull ei antanutkaan sinulle siipiä...!

Muistattehan mainoksen"Red Bull antaa siivet"?


No, vain Amerikassa joku voi kuvitella, että energiajuoma oikeasti antaa siivet. Nimittäin kyseistä energiajuomayhtiötä vastaan nostettiin joukkokanne juurikin kyseisen harhaanjohtavan mainonnan takia. Itse kanteen nostajat toki myöntävät, etteivät oikeasti luulleet lähtevänsä lentoon juoman juotuaan, mutta pitivät mainontaa harhaanjohtavana mm. siitä syystä, että se antoi väärän kuvan toimintakyvyn parantumisesta juoman juomisen jälkeen. Eräskin kanteeseen osallistunut oli juonut kyseistä juomaa vuodesta 2002 asti, eikä vieläkään ole saanut siitä erityistä boostia toimintaansa...! Omasta mielestäni järkevin kohta tuossa kanteessa oli se, että kritisoitiin Red Bullin antamaa kuvaa juoman erityisasemasta muihin nähden, todellisuudessa kun Red Bull ei sisällä piristävistä ainesosista kuin kofeiinia, eikä ole siten parempi piristämään kuin kahvi.

Viime viikolla tuo joukkokanne sitten raukesi sovintoon. Red Bull suostui maksamaan 13 miljoonaa korvauksia kuluttajille, jotka ovat kokeneet tulleensa harhaanjohdetuksi. Käsittääkseni täällä yritetään välttää kaikin tavoin oikeuteen asti meno, koska siellä langetetut korvaukset ovat niin suuria, että 13 miljoonaa on pikkuraha niihin verrattuna. Mutta käytännössä nyt kaikki, jotka ovat ostaneet kyseisen energiajuoman aikavälillä 1.1.2002 - 3.10.2014 ovat oikeutettuja kertaluontoiseen 10 dollarin rahakorvaukseen tai vaihtoehtoisesti 15 dollarin tuotehyvitykseen. Edes kuittia ostoksesta ei tarvitse olla. Veikkaanpa, että tuossa loppuu aika nopeasti nuo korvauksiin varatut 13 miljoonaa, onhan tuo korvaustenhakusivusto kaatunutkin jo useampaan otteeseen korkean kävijämäärän takia. Pitää ihan mielenkiinnosta ehkä itsekin hakea korvausta!

Tämä USA on kyllä noiden joukkokanteiden luvattu maa. Esimerkiksi telkkarissa mainostauolla haetaan ties mihin joukkokanteisiin mukaan tyyliin "Oletko sinä ja sinä aikana käyttänyt sitä ja sitä lääkettä ja saanut siitä tälläisiä ja tälläisiä sivuvaikutuksia? Ota yhteyttä meihin, niin selvitämme ilmaiseksi oletko sopiva saamaan mahdollisia korvauksia" Voin kuvitella, että näihin joukkokanteisiin porukka osallistuukin, sillä useimmiten ne taitaa olla kuluttajalle ilmaisia myös kaatuessaan, ja tietysti jos voitetaan, voi korvauksia saada hyviäkin summia. Klassisin esimerkki näistä yhtiöitä vastaan nostetuista kanteista on McDonalsia vastaan nostettu ns. kuuma kahvi -keissi. Vuonna 1992 nainen tilasi Mäkkärin autokaistalta kahvia, ja sai kuumat kahvit syliinsä yrittäessään laittaa kahviinsa maitoa ja sokeria. Tuohon aikaan kun jokaisessa amerikkalaisessa autossa ei ollut mukitelineitä (tosi vaikea uskoa!), niin naisen piti pitää mukia sylissään. Nainen sai kolmannen asteen palovammoja ja haasti Mäkkärin oikeuteen. Lopputulos oli se, että nainen sai 2,9 miljoonaa korvauksia ja me muut saamme nauttia siitä, että pahvimukien kansissa on nykyään se varoitus kuumasta sisällöstä. Sekä myös siitä, että jokaisessa amerikkalaisessa autossa on tätä nykyä jokaiselle matkustajalle mukiteline. Se löytyy jopa lastenistuimesta! Ja tietysti vastaavanlaisista keisseistä johtuu nämä idiooteilta kuulostavat varoitukset kuten se, ettei lemmikkieläimiä saa kuivata mikrossa jne. Mun oma suosikki on edelleen tämä aiemminkin blogissa esiintynyt teksti, joka löytyy meidän asuntokompleksin grillausalueen pöydistä:

Varoitus! Pinta saattaa olla kuuma!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti